Afbeelding van baby liggend

Wie zijn “Millenials” en wat betekenen ze voor je business model?

Generatieverschillen

De babyboomers (1945-1965), Generatie X (1965-1980) en Generatie Y (1980-2000) werken anno 2015 nog samen, maar langzaam verandert deze samenstelling van het personeel. De babyboomers gaan de komende jaren met pensioen en de schatting is dat in 2025 zo’n 75 procent van de beroepsbevolking uit de Generatie Y bestaat, ook wel bekend als Millenials. Millenials zijn opgegroeid met alle recente technologische ontwikkelingen, zoals internet, wifi, laptops en smartphones. Millennials zijn daarnaast leergierige mensen die hechten aan persoonlijke ontwikkeling, mobiliteit en flexibiliteit. Deze mensen willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk leren. Zij willen werken op een tijd en een plek die hen het beste uitkomen. Mogelijk gemaakt door alle technologische ontwikkelingen resulterende in online platformen zoals Sharepoint365, online projectmanagementtools als Asara, Jira en Freedcamp, online communicatiemiddelen als Skype, online CRM systemen als Salesforce.com en de explosieve groei van internet (LAN), 3G/4G/5G en wifi hotspots wereldwijd (in 2018 340 miljoen hotspots). Daarbij is de Millenial eerder een ZZP’er in loondienst dan een medewerker voor het leven. Ze gaan na gemiddeld 3 jaar weer door naar een andere organisatie. De kennis en kunde die ze brengen, nemen ze op relatief korte termijn ook al weer mee.

Millenials zijn opgegroeid in een wereld waarin ze “connected” zijn, waarin online wordt samengewerkt, iedereen altijd mobiel is en de verwachtingen en houding van deze doelgroep gaat een mega impact hebben op de manier waarop je als organisatie de werkomgeving inricht.

Nieuwe werkomgevingen en open business modellen

Deze nieuwe werkomgeving die de Millenial vraagt, wordt gecombineerd met een tijd waarin innovatiekracht van bedrijven bepalend is voor het voortbestaan van de organisatie. Een tijd waarin steeds meer arbeidskrachten wereldwijd worden gerekruteerd omdat de benodigde kennis en kunde in veel landen niet aanwezig is.  Niet iedereen emigreert direct, dus online platformen waarop deskundigen van over de hele wereld projectmatig werken aan innovatie projecten voor een organisatie, of gezamenlijk dé nieuwe marketingcampagne uitdenken worden eerder regel dan uitzondering.  Bedrijven als P&G en GSK hebben hier al de eerste stappen in genomen door hun open platformen voor productontwikkeling. Ook het kostentechnische perspectief telt mee, want een businessmodel waarbij het gaat om een zo groot mogelijke organisatie te worden is achterhaald. Zo slim mogelijk met technologie omgaan waardoor je zo min mogelijk medewerkers nodig hebt is de nieuwe regel. De paar medewerkers die nog voor de organisatie werken, zijn zeer waarschijnlijk ZZP’ers: je huurt de meest recente kennis op flexibele basis basis in. Ook hiervoor biedt een samenwerkingsplatform in de cloud een passende werkomgeving.

Medewerkers key-resource?

Zijn medewerkers binnen je organisatie een ‘key-resource’ en wil je weten of de organisatie goed doordacht met deze resource omgaat en anticipeert op bovenstaande situatie? Gebruik dan eens het Business Model Canvas uit het boek Business Model Generation en vul deze specifiek in voor je medewerkers. Een leuke opdracht waarin zeker het IT element moet terugkomen bij een onderdeel als ‘channels’. Het dwingt tot nadenken over hoe je je als organisatie positioneert om talent binnen te halen en houden naar moderne maatstaven.

BMC vr resources

 

Een afbeelding met cijfers en feiten over deze doelgroep. Klik om uit te vergroten.

Millenials

 

Bron: Badgeville

About the author

BuzIT

View all posts